45
Imparare scoprendo
Candy P.C. (1991),
Self-direction for lifelong learning: A comprehensive guide to theory and practice
,
San Francisco, Jossey-Bass.
Cook-Sather A. (2002),
Authorizing students’perspectives: Toward trust, dialogue, and change in
education
, «Educational Researcher», vol. 31, pp. 3-14.
Crosling G. e Webb G. (2002),
Supporting student learning: Case studies, experience and practice
from higher education
, London, Kogan Page.
Czerwinsky-Domenis L. (2000),
La discussione intelligente
, Trento, Erickson.
Dewey J. (1938),
Esperienza e educazione
, Firenze, La Nuova Italia, 1996.
Dochy P., Segers M., Van den Bossche P. e Gijbels D. (2003),
Effects of problem-based learning: A
meta-analysis
, «Learning and Instruction», vol. 13, pp. 533-568.
Duncker K. (1945),
On problem solving
, «Psychological Monographs», vol. 58, pp. 1-113.
Evenson D.H. e Hmelo C.E. (a cura di) (2000) ,
Problem-based learning
, Mahwah, Erlbaum.
Eysenck M. e Keane M.T. (a cura di) (1998),
Manuale di psicologia cognitiva
, Milano, Sorbona.
Gemelli A. (1907),
Per il progresso degli studi scientifici fra i cattolici: Osservazioni e proposte,
«Studium», vol. 2, pp. 335-357.
Glaser R. (1984),
Education and thinking: The role of knowledge
, «American Psychologist», vol.
39, n. 2, pp. 93-104.
Gutiérrez K.D. e Rogoff B. (2003),
Cultural ways of learning: Individual traits or repertoires of
practice
, «Educational Researcher», vol. 32, pp. 19-25.
Hidi S. (2006),
Interest: A unique motivational variable
, «Educational Research Review», vol. 1,
pp. 69-82.
Hull G. e Schultz K. (2001),
Literacy and learning out of school
, «Review of Educational Research»,
vol. 71, pp. 575-611.
Knowles M.S. (1975),
Self-directed learning: A guide for learners and teachers
, Englewood Cliffs,
Prentice Hall/Cambridge.
Kolb D.A. (1984),
Experiential learning: Experience as the source of learning and development
,
Englewood Cliffs, Prentice Hall.
Loyens S.M.M., Magda J. e Rikers R.M.J.P. (2008),
Self-directed learning in problem-based learning
and its relationships with self-regulated learning
, «Educational Psychology Review», vol. 20, n.
4, pp. 411-427.
Lurija A.R. (1976),
La storia sociale dei processi cognitivi
, Firenze, Giunti-Barbera.
Meltzoff A.N. e Prinz W. (a cura di) (2002),
The imitative mind: Development, evolution and brain
bases
, Cambridge, Cambridge University Press.
Miller N.E. e Dollard J. (1977),
Imitazione e apprendimento sociale
, Milano, FrancoAngeli.
Mosconi G. (1994),
Pensiero.
In P. Legrenzi (a cura di),
Manuale di psicologia generale
, Bologna,
il Mulino.
Nadel J. e Butterworth G. (a cura di) (1999),
Imitation in infancy
, Cambridge, Cambridge Uni-
versity Press.
Piaget J. (1962),
Linguaggio e pensiero nel fanciullo
, Firenze, Giunti-Barbera.
Piaget J. (2009),
Il giudizio morale nel bambino
, Firenze-Milano, Giunti.
Pontecorvo C. (a cura di) (2005),
Discorso e apprendimento
, Roma, Carocci.
Pontecorvo C., Ajello A.M. e Zucchermaglio C. (a cura di) (1995),
I contesti sociali dell’apprendi-
mento: Acquisire conoscenze a scuola, nel lavoro, nella vita quotidiana
, Milano, Led.
Pontecorvo C., Ajello A.M. e Zucchermaglio C. (2004),
Discutendo si impara: Interazione sociale
e conoscenza a scuola
, Roma, Carocci.
© Edizioni Erickson